Met Design Thinking een nieuwe website voor de VOKK
Verbondenheid
De Vereniging Ouders, Kinderen en Kanker (VOKK) steunt gezinnen met een kind met kanker en werkt aan optimale zorg voor kind en gezin in alle fasen. Ze willen er niet alleen tijdens de behandeling voor ouders en kind zijn, maar ook daarna.
De bijna 4000 leden bestaan uit gezinnen (ouders, kinderen, broers en zussen), grootouders en survivors, ieder met een eigen verhaal. Deze verhalen gaan over verschillende diagnoses, kinderen van alle leeftijden en over behandeling. Maar ook genezen zijn en het verlies en rouw. Geen verhaal is hetzelfde, maar altijd voelbaar is de rode draad van de verbondenheid. Alle medewerkers zijn dan ook ‘ervaringsdeskundigen’.
Juist deze verbondenheid wil de VOKK nog sterker benutten. In dit geval door vernieuwing en verbetering van haar website(s). Want ook digitaal worden ouders en kinderen ondersteund, zoals met VOKK.nl, Kanjerketting.nl en Vox.nl.
Kleine stappen, concreet resultaat
De VOKK kwam bij Valueminds terecht met de vraag: ‘hoe kunnen wij onze verbondenheid met ouders, kind en omgeving nog beter tot uiting brengen via onze websites ?’. Bovendien is er een grote diversiteit aan activiteiten: ‘wat willen onze bezoekers en waarom?’. Tot slot, heel praktisch gezien de omvang van de activiteiten, ‘waar beginnen we mee?’.
Samen met enkele medewerkers van VOKK, Valueminds en Dutchwebdesign is er een workshop georganiseerd rondom deze vraag. Hierbij was het uitgangspunt: ‘wie is de belangrijkste doelgroep op dit moment?’. En ‘hoe kunnen we in kleine stappen een specifiek probleem voor hen oplossen?’.
De workshop is opgebouwd uit verschillende methoden: een Design Studio, Liberating Structures, brainstorm-oefeningen en visualisaties. Samen zijn we tot nieuwe inzichten gekomen en is er een eerste (gevalideerde) stap gezet naar een nieuw concept en website!