Online User Story Mapping

Dit is een facilitatiegids voor een online User Story Mapping workshop.

Wanneer gebruik je dit?

User Story Mapping is een techniek om in plaats van een platte lijst, een groter verband te laten zien tussen werkitems.  In een (serie) workshop(s), maak je een kaart van al het werk wat er nodig zal zijn om bepaalde uitkomsten te bereiken.  Het is een goede manier om van een ruw idee naar concreet maakbare productonderdelen te komen.  Een user story map komt het best tot zijn recht als het iteratief gebruikt wordt: bijvoorbeeld bij Sprint Reviews.

Ruwweg, ziet een user story map er zo uit:

  • Langs de bovenkant staan de ‘klant reizen’ – een ruwe chronologische reis door het product, per klant type.
  • Aan de linkerkant staan de ‘releases’ – de generaties van het product, ieder met een beoogd, meetbaar doel.
  • In het midden staan de stukken werk, in user stories uitgedrukt.

Lees Meer:

Mensen Tijd Tools Rollen
2 – 30 6 – 8 uur MS Teams of

  • Facilitator
  • Moderator
  • Ontwikkel Team
  • Product Owner
  • Stakeholders

Voorbereidingen:

  • Nodig iedereen uit.  Bedenk dat dit een hele dag of meerdere workshops over meerdere dagen kan worden.
    • Moderator: stel iemand aan die helpt met verbindingen en online tools
    • Facilitator: een of meerdere mensen zullen de workshop moeten begeleiden. Bij meer dan zes mensen wil je in ieder geval de ‘explore’ en ‘slicing’ workshops in breakout sessie doen, ieder met een eigen facilitator.
    • Development Team: iedereen die gaat werken aan het product moet nadenken over wat er gemaakt gaat worden.
    • Stakeholders: mensen die het product (gaan) gebruiken en/of er voor betalen moeten vertegenwoordigd worden.
    • Product Owner: de vaste vertegenwoordiging van de stakeholders aan het team en van het team aan de stakeholders, de ondernemer van het product.
  • Zet je videoconferencing en werkruimte op.  Hier is een Mural Template om makkelijk van start te gaan.
  • Repeteer met iig de moderator en factilitator(s).
  • Product Owner: Kijk naar het onderdeel ‘Frame’ en zorg dat je vooraf goed weet wat het probleem is dat je wenst op te lossen en voor wie.  Trap daarbij niet in de val dat je teveel al een oplossing bedenkt – daar is immers deze workshop voor!  Bereid in boeiend verhaal voor om dit in uit te leggen – onze template gebruikt bijvoorbeeld het ‘Hills – Who What Wow‘ format.

Materialen:

  • Goede video conferencing tool (Grote groepen – gebruik Zoom omwille van de ‘breakout room’ functionaliteit)
  • Goede white-boarding tool met de voorbereidingen (Bijvoorbeeld Mural, Miro of MS Whiteboard).
  • Deelnemers hebben een computer met microfoon en speakers en breedband internetverbinding nodig.

Agenda

Programmapunt Tijd
Inloop 30 min
Check-in 20 min
Introductie 10 min
Frame 30 min
Big Picture 30 min
Explore 1 uur
Slice out haalbare releases 1 uur
Slice out ontwikkelstrategie 1 uur
Wrap up 30 min
Check-out 20 min

Stap-voor-stap

Inloop

Als je niet gewend bent om samen online te werken, neem de tijd om iedereen aan te sluiten, video en geluid te checken en te zorgen dat mensen makkelijk mee kunnen doen.

Check-in

Het doel:

  • Mensen kennen elkaar beter
  • Deelnemers begrijpen waar de workshops over gaan
  • Deelnemers hebben hun verwachtingen geuit

Bijvoorbeeld:

  • Iedereen geeft een rondleiding door hun werkkamer en vertelt over het handigste foefje van hun werkplek.
  • Iedereen maakt een Post-It op het whiteboard met het ene ding dat zij uit de workshop willen halen.

Introductie

De facilitator neemt het whiteboard door, in volgorde van de stappen van de workshop.

Frame

De Product Owner presenteert de ‘brief’ of ‘Big Picture’ van het product – wat is het wel en wat is het niet.

  • Voor wie gaan we dit product maken?
  • Wat doen die mensen nu? Wat moeten ze kunnen doen?
  • Welke pijn ervaren deze mensen?  Wat zou hun leven beter/makkelijker maken?

Map the Big Picture

De Facilitator en Product Owner nemen de groep mee door het verhaal van de gebruiker(s) in een lineaire volgorde – bijvoorbeeld hun werkproces of klantreis.   Het gaat hierbij om een heel hoog-over overzicht – de ‘backbone’ van het verhaal.

  • Begin met de belangrijkste gebruiker eerst.
  • Identificeer concreet de activiteiten die gedaan worden – groepen taken die een bepaald doel hebben.
  • Voeg daarna de tweede gebruiker toe en werk weer links-naar-rechts hun verhaal uit.

Explore

Nu wordt het tijd om het midden van de story map te gaan vullen.  Breek de gebruikerstaken in kleinere subtaken en functionele details.  Je zult kaartje toevoegen, splitsen, herschrijven en herschikken.

Gebruik deze fase om alle mogelijkheden van de product te ‘Omdenken’.  Maak je geen zorgen of zaken haalbaar zijn of niet, dat komt later.

  • Speel ‘zou het niet leuk zijn als…’ om productideeën te genereren.
  • Zoek naar variaties: wat zouden gebruikers van het systeem anders hebben gedaan?
  • Zoek naar uitzonderingen: wat kan er mis gaan? Hoe kom je daar uit?
  • Wat zouden andere gebruikers doen om hun doel te bereiken?
  • Voeg andere productdetails toe: omschrijving van de interface, business rules, data elementen.

Betrek anderen.  Vertel het verhaal van je product aan anderen die je gebruikers kennen en vraag om reacties.  Zij kunnen de gaten in je verhaal helpen ontdekken.  Betrek het ontwikkel team, zij weten de risico’s en dure investeringen alsook de technologische mogelijkheden.

Slice out haalbare releases

In deze fase splits je de story map in integrale stukken, naar gebruikers en hun gebruik.  De ‘slices’ vormen in incrementeel product release plan waar iedere release waarde toevoegd.

Omschrijf voor iedere release de beoogde uitkomst en impact.  De uitkomst en impact geven hoe we verwachten dat deze release zal bijdragen het hoofddoel van het product en hoe gebruikers zich zullen gedragen om dat doel te bereiken.

Identificeer meetbare variabelen die je iet zeggen over het succes van het product.  Vraag telkens “wat meten we om het succes van het product zichtbaar te maken?”  Idealiter zul je veranderingen in het gedrag van je gebruikers vinden die het succes aantonen.

Slice out ontwikkelstrategie

Neem de eerste release van je product en breng daar in onderverdeling in van drie of meer fases om vroeg te leren en risico’s de verminderen.  Denk aan de opening-, midden- en slotzetten in een schaakspel.

De ontwikkelstrategie helpt om het best mogelijke product te leveren in de tijd die er beschikbaar is.

  • De openingszetten bouwen aan een ‘lopend skelet’ – de simpelst mogelijk werkende versie van het product.  De openingszet wordt geverifieerd met de gebruikers en andere stakeholders en zal daarna voortdurend getoetst worden op prestaties en schaalbaarheid.
  • De middenzetten vullen het lopende skelet aan met het geleerde uit de gebruikerstests.  Er blijft getoetst worden op prestaties en schaalbaarheid.
  • De slotzetten maken het product klaar voor ‘release’.  Houdt continu in de gaten hoe het product presteert tegen de releaseuitkomst en -doel.  Houdt rekening met onvoorzien werk in deze fase.

Wrap Up

Als het goed is, is alles klaar voor Sprint- of Item Planning.  Rond de sessie af met:

  • Een terugblik over het resultaat.
  • Afspraken voor het iteratief en incrementeel kijken naar de voortgang van het product en het bijwerken van de user story map.
  • Het afwikkelen van andere punten in de ‘parkeerplaats’ of die anders tijdens de workshops naar voren kwamen.

Check-out

De retrospective voor deze workshop:

  • Wat hebben deelnemers geleerd?
  • Wat moet voor deze workshop: toegevoegd-/gehouden-/weg gehaald worden?
  • Teruglopen door de verwachtingen uit de check-in.
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.