Volgorde van de backlog

André Heijstek, directeur van Valueminds:

‘De product backlog hoort geordend te zijn. Dingen die als eerste opgepakt moeten worden staan bovenaan, wat later mag komen staat onder. De regel die het meest wordt gebruikt is dat de items op volgorde van waarde staan. Naar mijn mening is dat echter te beperkt. In mijn ideale situatie bepaalt een mix van de volgende factoren de volgorde van de backlog:

  • Technische afhankelijkheden. Er is nu eenmaal vaak een bepaalde technische volgorde om dingen te bouwen.
  • Waarde. Spannende stories waar mogelijk ellende in zit moet relatief hoog op de lijst staan: fail fast is beter dan fail late.
  • Risico. De waarde die de stories hebben voor de klant of gebruiker; meestal vraag ik de Product Owner om aan alle stories een getal toe te kennen (100 voor heel veel business value, 1 voor heel weinig).

Naast deze drie aspecten, komt er in de keuzes voor de komende sprint nog en aspect bij: wanneer de items waaraan in een sprint wordt gewerkt aan elkaar gerelateerd zijn, werkt dit veel prettiger. Dan krijg je zoiets als: ‘In sprint 4 doen we rapportage, in sprint 5 implementeren we het zoeken.’ Wil je dat het team meer focus krijgt en meer gaat samenwerken tijdens sprint? Stel dan een sprint goal!’

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en GooglePrivacy PolicyenServicevoorwaarden toepassen.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.