Value points

André Heijstek, directeur van Valueminds:

‘De kosten van een user story worden in de regel ingeschat in story points, waarvoor we meestal de Fibonacci-reeks gebruiken (1,2,3,5,8, etc.). Maar hoe schat je de waarde van een user story in? Dit kan op dezelfde manier. De product owner kan samen met zijn stakeholders de inschatting maken met dezelfde Fibonacci reeks. Hiervoor kan je planning poker kaartjes gebruiken. Het kan natuurlijk ook met een andere set getallen. Ik zelf werk altijd met een reeks van 1 t/m 1000, waarbij 1000 het meest belangrijk is.

Als je de backlog hebt ingeschat op zowel de waarde als de kosten, dan is een deel van de prioritering van de backlog gemakkelijker geworden. Je kan dan per user story de prioriteit berekenen als business waarde/story points, bijvoorbeeld:

planning poker kaarten Valueminds

Stories zoals story 4 met veel waarde en weinig kosten kan je zo snel mogelijk oppakken. Stories met weinig waarde en veel kosten (story 3) kunnen van de backlog verwijderd worden. Natuurlijk is dit niet het enige wat de product owner mee moet nemen in de prioriteitsstelling. Technische afhankelijkheden tussen stories kunnen tot een andere volgorde leiden: je kan story 5 pas bouwen als story 13 eerst gebouwd is.

Daarnaast is het vaak ook slim om soortgelijke stories in 1 sprint bij elkaar op te pakken. Je krijgt dan een heldere sprint goal zoals: ‘in deze sprint doen we alle rapportage-stories.’

Het kan ook zijn dat je met stories op meerdere niveaus werkt, zoals thema’s, epics, etc. In dat geval moet je oppassen dat je maar op één niveau waardepunten toekent. Wat mij betreft is het laagste niveau (het niveau van de user stories) de plek waar je waarde zou moeten toekennen. Wanneer je dit niet doet, ga je dingen dubbel tellen. Ik kies voor het laagste niveau omdat ik van mening ben dat elke user story de waarde zou moeten hebben. Wanneer je punten op dit niveau gaat toekennen, dwingt het je ook om er zo over na te gaan denken.’

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.